Hi how are you doing mate? - Reisverslag uit Cranbourne, Australië van Martijn Hendrickx - WaarBenJij.nu Hi how are you doing mate? - Reisverslag uit Cranbourne, Australië van Martijn Hendrickx - WaarBenJij.nu

Hi how are you doing mate?

Door: Martijn Hendrickx

Blijf op de hoogte en volg Martijn

17 Januari 2016 | Australië, Cranbourne

Hier gaat alles uitstekend! Fijn om te zien dat er zoveel reacties zijn op mijn blog dan doe ik het in ieder niet voor niets! Daarom een update van mijn eerste weekend en eerste werkweek. Natuurlijk zal ik de mooiste foto’s er weer in zetten en geloof me in het echt is het nog mooier!

Iedere ochtend wanneer ik op het bedrijf aankom, wordt je begroet met hi how are you doing (mate). Niet door iedereen, maar dit is typisch iets Australisch. Je zult dit nooit van een Brit horen.

Allereerst zal ik iets vertellen over mijn eerste weekend. Op zaterdagochtend heb ik nog een halve dag gewerkt. Verder niet echt heel veel gedaan. Naast een stukje te hebben hardlopen heb ik ook mijn eerste was gedaan, want dat moet ook wel eens gebeuren. Ja, je gelooft het of niet, maar ik begin al een echte huisman te worden haha!

De zondag werd ik al vroeg gewekt door de zon. Een mooie dag om er op uit te gaan. Op het bedrijf werkt een Nederlander die nu 11 jaar in Australië woont. Hij leidt me een beetje rond hier. Eerst zijn we naar het Moonlit Sanctuary Wildlife Conservation Park. Hier waren alle Australische dieren te zien, zoals de kangoeroe, koala, wombat, dingo en ga zo maar door. Daarnaast kon je kangoeroes en wallabies voeren dat was echt wel bijzonder. Het park is niet zo heel groot. Hierdoor vervolgde we de road trip naar Mt. Dandenong. Hier had je een mooi uitzicht op Melbourne. Daarnaast hebben we daar een kleine wandeling gemaakt van ongeveer 3 km. Dat is alleen wel zwaarder als in Nederland aangezien je berg op en af gaat. Het was wel opvallend om te zien dat er bomen verbrand waren door een bosbrand een paar jaar geleden, maar dat ze nog steeds in leven zijn. Aan het einde van de route was er een herdenkingsplaats van een gecrasht vliegtuig. Dit vliegtuig was in 1938 neer gestort.

Na een mooi weekend en veel gezien te hebben, werd het tijd om te gaan werken. Mijn eerste officiële werkweek. Het bedrijf (Peter Schreurs and Sons Vegetable Farm, www.leeks.com.au) begint iedere dag om 7 uur. De eerste (thee, geen koffie) pauze begint om 9 uur en duurt een kwartier. Vervolgens werken we tot 12 en krijgen een half uur eetpauze. Daarna tot 3 weer en een kwartiertje theepauze. Om vervolgens te eindigen rond 5, half 6. Een normale werkdag heeft dus ongeveer 10 uur. Normaal gesproken werken ze van maandag tot vrijdag, maar de afgelopen twee keer werd er op zaterdag ook nog een halve dag gewerkt.
Het bedrijf teelt veel verschillende groenten: prei, koolrabi, radicchio, baby cos (kleine bindsla), baby endive (kleine krulandijvie), cosberg (kruising van ijsbergsla en bindsla, knolselderij, wombok en parsnips. De laatste twee ken ik persoonlijk niet, omdat ik deze nog niet gezien heb. Het hoofdgewas is prei. Prei sorteren ze voor verschillende producten, zoals trimmed leeks (wortel eraf, blad eraf), lange prei, dunne prei, baby prei, industrie prei. De trimmed leeks zijn meestal voor de Aldi, de baby prei is meestal voor restaurants en industrie prei voor in groente pakketten. De lange en dunnen prei is voor verschillende winkels en de versmarkt.
Het opvallende is dat ze oogsten de producten met hand in ijzeren rekken (prei met een rooier) en dan maken ze vervolgens in de schuur de producten schoon en verpakken het. In het begin is het wel raar, maar naar een tijdje ga je er over nadenken en denk je bij jezelf het is wel beter zo. Verpakken op het land is niet zo handig, dit is een meer efficiëntere oplossing. Bij het prei schoonmaken viel nogal op dat ze de preirekken in een bak met water wegzetten. De prei komt dan langzaam omhoog en het werkniveau blijft altijd hetzelfde.
Wanneer je meer wilt weten over het bedrijf en de werkwijze op de site hebben ze veel leuke filmpjes waarin je kunt zien hoe ze werken.

Het weer in Australië is heel wisselvallig. Woensdag was het bijvoorbeeld 42 graden. Echt bloed heet om te werken. En de volgende dag was het 19 graden, maar dan was het weer echt koud. De reden hiervan is dat als de wind draait het weer snel om kan slaan. Wanneer het warm en bijna windstil is dan komt het weer vanuit het binnenland, maar wanneer de wind draait en de wind vanuit de zee (Antarctica) komt dan is het weer koud. Het maakt niet uit wat voor weer het is, je moet je eigen heel goed insmeren met zonnebrand. De ozonlaag is dun hier en wanneer je je eigen niet goed insmeert, verbrand je levend. Zeker voor zo’n bleekscheet uit Nederland! Maar verder mag ik niet klagen, aangezien het bij jullie nu gaat vriezen.

Naast al het werken was er ook tijd voor ontspanning. Zo werd ik verschillende keren door Paul uitgenodigd om bijvoorbeeld te gaan barbecueën met de familie of om te komen zwemmen en een film te komen kijken. Daarnaast werd ik gisteren (zaterdagavond) uitgenodigd om naar een festival (kermis) te gaan met als afsluiting een mooie vuurwerkshow.

Verder ben ik zaterdagmiddag naar de tractor en truck pulling in Tooradin geweest. Het was wel mooi om te zien dat ze er eigenlijk niet veel van bakken in Australië.

Ondertussen wordt het verhaal veelte lang dus ik zal maar ophouden met schrijven. Vandaag ga ik nog naar Australian Garden (mooie botanische tuin met wilde dieren) en dat was het weekend dan alweer voor mij.

Bedankt voor het lezen en de groeten uit het zonnige Aussie!

  • 17 Januari 2016 - 08:57

    Frank En Carin:

    Hey martijn.
    Leuk om te lezen en te horen dat het goed gaat met je en dat je het naar je zin heb. Maar ik heb toch nog een vraagje: Hoe smaakt het bier daar?? Ik ga zeker even kijken op hun web site. Veel plezier nog en we kijken al weer uit naar je volgende verslag. Het gaat je goed maatje. Vanuit Hoogerheide AUWDOE

  • 17 Januari 2016 - 09:09

    Annemiek:

    Hi mate!

    Wat gaaf om dit te lezen! We hopen dat je geniet van je stage.
    Enne... dat huishouden valt toch reuze mee...!

    Gr. Leon, Annemiek en de kids

  • 17 Januari 2016 - 11:59

    Robert:

    Hi mate,

    Wat leuk! Veel plezier

  • 17 Januari 2016 - 12:39

    Veerle:

    Goodday mate! Geen schrik hebben dat je verhaal te lang wordt, ze lezen supervlot! Eigenlijk wel grappig dat je aan de andere kant van de wereld met een andere manier van werken wordt geconfronteerd en je ze onmiddellijk goed vind. Als jij terug bent kan je het beste van de 2 gaan combineren ;)
    Aussies en bbq typisch en gezellig he! Heb je al opgemerkt dat er bijna in elk park een openbare bbq staat? TT misschien moet je eens aan je baas vragen of je je voor eentje kan inschrijven, laat ze daar eens zien hoe kpj-ers dat doen :p
    Ik kijk al uit naar je volgende verslag, benieuwd welke plaatsen je gaat bezoeken.
    Grtz, Veerle

  • 17 Januari 2016 - 13:19

    Bart:

    Haa martijn,

    Mooie foto's en mooi verhaal. Ziet er goed uit als ik het zo lees.
    Veel plezier

  • 17 Januari 2016 - 13:52

    Cris Hendrickx:

    Haaa die Martijn..

    Wat super leuk om te lezen hoe goed jij je daar vermaakt en wat een gaaf land.
    Voor jou ook leerzaam en leuk om te zien en mee te draaien in een bedrijf aan de andere kant van de wereld. Je verhalen lezen makkelijk dus wij kijken al weer uit naar je volgende verslag. Heel veel werkplezier nog en geniet op en top van je vrije tijd daar....Groetjes van ons!!!

  • 17 Januari 2016 - 14:17

    Hilda Hendrickx:

    Hoi Martijn
    Fijn te horen dat het je naar je zin hebt
    geniet er maar lekker van

    ik kijk weer uit naar je volgende verslag

    gr. Hilda

  • 17 Januari 2016 - 15:23

    Isa:

    he martijn

    leuk

    om jou brief te lezen dat het allemaal goed gaat geniet er van maar ook een beetje werken
    groetjes van ome kees en tante isa

  • 17 Januari 2016 - 16:16

    Oma Hendrickx:

    Zo Martijn
    Weer een heel verslag van je ,leuk om het allemaal te lezen, van het vliegtuig is 78 jaar geleden( opa's geb jaar)en dat je zo ontvangen wordt, wanneer kan ik komen strijken??? toch veel groente daar en anders werken, daar leer je van. Hier wordt het kouder ik ga de Skype ook eens uitproberen moet ik wel de tijd weten wanneer het kan .Martijn ik kijk uit naar je volgende lange verslag spannend

    gr Oma Xxx

  • 17 Januari 2016 - 20:02

    John En Linda:

    Hoi Martijn
    wat een leuk en goed verslag.lekker warm daar. En dat eten dat je hebt klaar gemaakt heb je wel van een mooi gedekte tafel met kleedje gegeten zeker.geniet van het land en gr uit wjeeldrecht


  • 18 Januari 2016 - 20:55

    Jose En John Van Den Bergh:

    Hallo daar Martijn.Hartstikke leuk dat je het daar zo naar je zin hebt .Maar dat kan natuurlijk ook niet anders als je op zo een leuke manier ontvangen wordt.Natuurlijk voor je ook makkelijk dat je daar iemand hebt die je rond kan leiden om ook buiten je werkzaamheden toch nog iets van het land te laten zien.Heb ook de fotoos bekeken en zien er best leuk uit ,alleen vraag ik me af de foto met dat huis erop is dat waar jullie slapen of van de familie waar je voor werkt?Ja ik kan me best indenken dat als je daar met die temperatuursverschillen werkt dat je echt goed moet opletten met "smeren"want net als je zegt je verbrand levend.Net als de anderen zijn ook wij weer nieuwsgierig naar het volgende bericht en natuurlijk mooie fotoos .Nog veel plezier en tot de volgende keer.Gr Jose & john.

  • 22 Januari 2016 - 19:23

    C.BOGERS:

    HOI MARTIJN
    Wat een geweldig verslag van je weer om dit te lezen.
    Maar naast het werk heb je ook nog ontspanning
    (kermis (bier) vuurwerkshow dat is ook nog leuk.
    Bij ons is het koud.
    Heel veel groetjes en tot de volgende keer Vor

  • 28 Januari 2016 - 21:01

    Fam. Potters:

    Hoi Martijn, leuk je verslag te lezen, het 2e al. Het is een hele belevenis. Is de hitte goed te dragen?
    Dat Australië in het echt nog mooier is, dat wil ik goed geloven, zoiets valt gewoon niet te beschrijven.
    Fijn te horen dat je goed bevalt, je weet immers nooit zeker of de klik goed is.
    Dat er tijd is voor ontspanning is zeker meegenomen, zo kun toch de omgeving gaan verkennen en niet te vergeten de inwoners van het land.
    Martijn, tot een volgend keertje. We houden het allemaal bij. Veel werkplezier.
    Met Pieter gaat het ook prima, ik hoor zo'n beetje dezelfde verhalen en vooral ook; wat is het mooi!!

    Groetjes, Ad, Anniek en Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cranbourne

Martijn

15 weken stage vlakbij Melbourne, Australië!

Actief sinds 06 Jan. 2016
Verslag gelezen: 628
Totaal aantal bezoekers 6974

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 04 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: