Bijzonder bezoek! - Reisverslag uit Devon Meadows, Australië van Martijn Hendrickx - WaarBenJij.nu Bijzonder bezoek! - Reisverslag uit Devon Meadows, Australië van Martijn Hendrickx - WaarBenJij.nu

Bijzonder bezoek!

Door: Martijn Hendrickx

Blijf op de hoogte en volg Martijn

09 Maart 2016 | Australië, Devon Meadows

Ondertussen is het alweer bijna een maand geleden dat ik een blog heb geschreven. Het wordt weer tijd om jullie op de hoogte te brengen!

In mijn 7de week in Australië kwamen mijn ouders een kijkje nemen in het prachtige land. Aan de verhalen te horen hebben ze het erg naar hun zin gehad. Natuurlijk was ik blij om ze weer terug te zien na ongeveer twee maanden! Allereerst zijn we naar Philip Island geweest om daar de penguin parade te bekijken. Ondanks al het geërger om de onfatsoenlijke manieren van de Aziaten, was het erg mooi om te zien. De kleinste pinguïns van de wereld gaan in de schemering terug naar hun nest. Je kunt ze dan uit het water zien komen en zien terug waggelen naar hun nest. Helaas mag je geen foto’s maken en zie je hierdoor geen foto’s in mijn blog.

De volgende dag zijn we terug naar het bedrijf gereden om daar een kijkje te nemen. We kregen de uitgebreide rondleiding van Peter. Ze geven vaker rondleidingen aan bezoekers van het bedrijf, maar voor Peter was het de eerste keer dat hij het in het Nederlands deed. Maar de rondleiding was erg helder en stiekem heb ik er zelf ook nog genoeg van opgestoken.

Op zaterdag zijn we naar Puffy Billy geweest. Dit is een oude stoomlocomotief die je een je trip geeft tussen de bossen en stopt op mooie plaatsen om er even rond te lopen. Zo stopte het ook in Emerald Lake waar ik een week daarvoor geweest was met Kevin en Elly. De foto’s van deze trip kun je zien in aan de onderkant van deze blog. Daarnaast waren we uitgenodigd voor een BBQ bij Mark thuis. Mark was 50 geworden die dag dus reden voor een feestje. Spijtig genoeg kennen ze de Abraham traditie niet in Australië dus moesten we het doen zonder een grote opblaasbare Abraham pop.

Na een leuke BBQ gehad te hebben, zijn we de volgende dag weer vroeg vertrokken Wilsoms Promotory. Het is ruim twee uur rijden en dan zitten we in het zuidelijkste puntje van Australië. Verder kun je niet rijden. Na een mooie wandeling tussen de bush bush, kwamen we uit op een prachtig strand. Die dag was het eindelijk het weer een beetje beter. Perfect voor een strandwandeling. Halverwege de middag zijn we weer vertrokken om in de avond een typisch Australisch gerecht te eten: Chicken Parmagiana! Sorry pa, voor de foto, maar dit is de enige foto dat ik ervan had haha

Maandag was alweer de laatste dag samen. We zijn nog even snel terug gegaan naar het bedrijf om de preirooier in werking te zien. Daarnaast zijn we nog naar een wildlife park geweest. Hier hebben we de kangoeroes nog gevoerd. Het was een erg goede dag, want de kangoeroes hadden honger denk, ze liepen je bijna omver om wat eten te kunnen bemachtigen. Na een paar uur moesten we weer gaan, omdat mijn ouders naar het vliegveld moesten. Kortom een top weekend gehad met ze!

Na een lang weekend vrij geweest te zijn moest er natuurlijk ook weer gewerkt worden. Dus weer uren maken en veel leren waar ik natuurlijk voor gekomen ben. Daarnaast ben ik die week naar Pauls huis vertrokken, omdat hij drie weken op vakantie is naar Engeland. Zo moet ik op zijn zoon letten en de groentetuin bijhouden. Wat nogal veel tijd in beslag neemt, maar goed nu zit ik maar een paar minuten van het bedrijf vandaan.

In het weekend heb ik Ferry afgesproken die ondertussen ook is aangekomen in Australië. Hij zit in Warragul en dat is maar een uurtje rijden van mij vandaan! We hebben eerst gegeten in een restaurant in Berwick om vervolgens naar een festival te gaan. Hier hadden ze motorcross en nog veel meer. Met als afsluiter een vuurwerkshow.

Maandag was het weer tijd om te gaan werken. Het lijkt of het iedere week drukker en drukker wordt op het bedrijf. Ondanks dat het plantseizoen rustiger wordt. De orders blijven maar binnenkomen. Wat natuurlijk erg goed is voor het bedrijf!

In het weekend ben ik met Kevin en Elly naar Coal Creek geweest. Het is een beetje hetzelfde als het Openluchtmuseum in Arnhem. Een hoop oude huizen en beroepen van 100 tot 200 jaar geleden. In die tijd werd er veel kool gewonnen. Het was een tijd van hardwerken en armoede. Iets wat je in deze tijd niet meer voor kan stellen.

Verder heb ik in het weekend niet erg vaak de toerist uitgehangen. Dat weekend heb ik erg veel voor school gedaan. Want ja dat moet natuurlijk ook wel eens gebeuren.

Daarnaast heb ik ook een kijkje genomen op het perceel P. Hier is Mark druk bezig om het perceel te egaliseren. Vroeger was de strategie om heuvels te maken en in de dalen gaten te maken voor de ontwatering. Alleen als de preirooier in deze natte gaten komt tijdens het oogsten dan laat de rooier soms grote sporen achter. Kortom ze proberen nu alle percelen te egaliseren en om zo deze problemen te voorkomen. Daarnaast passen er meer planten op het perceel, omdat er in de afwateringsgaten nu ook geteeld kan worden.

Ze beginnen met de vruchtbare laag van de heuvels af te halen. Deze rijden ze vervolgens op een grote hoop. Vervolgens halen ze de sprinklers weg, omdat die later opnieuw gelegd gaan worden. Daarna proberen ze de het hele perceel te egaliseren met de ´´slechte´´ grond. Daarna gaan ze het perceel opnieuw draineren. De ´´goede´´ grond wordt weer terug over het perceel gereden en natuurlijk opnieuw geëgaliseerd. Als laatste leggen ze de nieuwe sprinklers.

Echter is er een probleem bij perceel P en gaat het iets anders dan normaal. Toen ze 25 jaar geleden deze vestiging kochten, was het gras erg hoog en erg heuvelachtig. Ze hebben toen met bulldozers de grond proberen te egaliseren en vervolgens de heuvels te maken om er op te gaan telen. Doordat ze het hoge gras in de lager gelegen gebieden geschoven, is het gras zonder zuurstof komen te zitten. Zonder zuurstof kan het niet afgebroken door de natuur en wordt het een soort steenkool. De planten konden zich niet door deze laag wortelen. Hierdoor zijn ze bezig met heel deze laag uit te graven.

Phoe wat een taaie materie en de week is nog maar net begonnen haha. Gelukkig heb ik weer een goed vooruitzicht voor deze week! Hier zullen jullie binnenkort meer over lezen.

Veel lees plezier!

• 09 Maart 2016 - 08:41

Linda:

Hoi Martijn,
    Leuk om je verslag te lezen. Fijn dat je ouders geweest zijn zo te zien hebben ze ervan genoten.het is en blijft een mooi land.je hebt het er maar druk mee maar straks een ervaring rijker en veel b
    Van opgestoken. Fijn dat je ook af en toe de Nederlandse taal hoort en dat er bekende in de buurt zijn .werkse en schrijfse de groete uit hoogerheide

• 09 Maart 2016 - 20:09

Isa Hendrickx:

ho martijn

we hebben je verslag gelezen en je foto:s gezien het is er fantastie"s mooi om te zien
    geniet er nog van groetjes uit hoogerheide

• 10 Maart 2016 - 09:38

Oma Hendrickx:

Nou Martijn het was weer heel wat ,het was een mooi weekend voor je ,en nu met Rick geniet er van ik vindt het allemaal geweldig fijn dat je het naar je zin hebt het is zo weer voorbij. groetjes aan Rick en tot een volgende keer (ik kan ook weer aan de slag voor je fotoboek )Xxx oma

• 10 Maart 2016 - 15:24

Marja En Kees:

Hey Martijn,

we hebben bij je pa en ma een heleboel mooie foto's gezien en hun belevenissen gehoord. Wat fijn dat ze toch naar je toe konden komen. En nu is Rick er weer. Echt heel leuk denk ik. En nu wordt het voor jou ook al een beetje aftellen. Het gaat eigenlijk toch wel erg snel. Geniet nog maar van jke resterende tijd, want je komt er niet zo snel meer terug denk ik.

gr. Marja en Kees

Ps de lezing van Han Fleuren van Minitree was echt heel leuk. Je pa en ma hebben er niet zoveel van meegekregen want die hadden een jet-lag!

• 20 Maart 2016 - 14:17

Annemiek Somers:

Hi Martijn,
    Superleuk om te lezen en op de foto's te zien dat jij en je ouders het zo naar jullie zin hebben (gehad). Geniet nog maar van het prachtige landschap, de gastvrije Aussies en natuurlijk de heerlijke Barbies.
    Groeten,
    Ronald & Annemiek